eAttest verplicht bij artsen en tandartsen

Nieuws

Vanaf 1 september 2025 moeten artsen en tandartsen verplicht elektronisch factureren aan de ziekenfondsen via eAttest.

Wat is een eAttest?

Bij een consultatie voert de zorgverlener de nodige gegevens voor uw terugbetaling in en verstuurt die elektronisch naar de HZIV.
U ontvangt een bewijsdocument. Bewaar dit goed, want het nummer dat erop vermeld staat, laat u toe om de terugbetaling op uw bankrekening te controleren. Dat is het systeem van eAttest.

Verplicht?

De verplichting om elektronisch te factureren aan de ziekenfondsen geldt voor:

  • artsen, zowel huisartsen als specialisten
  • tandartsen, zowel algemeen tandartsen als specialisten
  • alle patiënten voor zorg die wordt terugbetaald door de verplichte ziekteverzekering.
  • Vandaag factureert de overgrote meerderheid van de artsen en tandartsen al elektronisch.
    De verplichting geldt ongeacht of de arts of tandarts al dan niet de derdebetalersregeling toepast voor zijn patiënt.
  • geen papieren attest meer hoeft door te sturen naar zijn ziekenfonds voor terugbetaling;
  • sneller wordt terugbetaald.

Meerdere voordelen

Voor de patiënt betekent elektronische facturatie dat hij:

Verplicht, behalve…

Uitzonderlijk kan er nog op papier gefactureerd worden.
Dat blijft mogelijk voor:

  • artsen die op 1 januari 2023 minstens 67 jaar oud waren;
  • tandartsen die op 1 januari 2024 minstens 63 jaar oud waren.

En in uitzonderlijke situaties:

  • als de facturatie buiten de praktijk gebeurt en elektronische facturatie technisch onmogelijk is;
  • in geval van overmacht waardoor elektronische facturatie onmogelijk is.