Arbeidsongeschiktheid 2026

Arbeidsongeschiktheid

Twee grote veranderingen zijn op til in het beheer van de dossiers uitkeringen.

Twee grote veranderingen zijn op til in het beheer van de dossiers uitkeringen. In theorie zullen ze van toepassing zijn vanaf 1 januari 2026 maar de regelgeving moet nog officieel aangepast worden.

Uw arts zal geïnformeerd worden zodat hij ze op het juiste moment kan toepassen (u hoeft niets te doen).

Elektronische getuigschriften

Voor elke arbeidsongeschiktheid van meer dan 14 dagen zal uw huisarts zijn getuigschrift uitsluitend elektronisch naar de HZIV versturen (de mult-emediatt).

  • U zal een melding ontvangen op uw eBox-account. Deze is louter informatief en u hoeft ze ons niet te bezorgen.
  • Moet u uw arbeidsongeschiktheid verlengen? Ongeacht de duur: uw arts zal ook dit elektronisch moeten doen.

Er bestaan een aantal uitzonderingen waardoor u nog een papieren getuigschrift kunt ontvangen:

  • Door uw huisarts, voor arbeidsongeschiktheden van minder dan 14 dagen.
  • Door arts-specialisten.

In deze gevallen moet u uw getuigschrift bezorgen aan de medische dienst van uw HZIV-kantoor. Doe dit altijd zo snel mogelijk. Dit kan per post, of door het af te geven aan de loketten tegen ontvangstbewijs.

Getuigschriften met beperkte duur

Alle getuigschriften zullen een periode van maximaal 3 maanden dekken. Dit zorgt voor een betere opvolging van uw gezondheid, zelfs bij ernstige ziekte.

Vergeet niet om tijdig een eventuele verlenging bij uw arts aan te vragen! Zonder verlenging wordt de betaling van uw uitkering geschorst.