Oplichters aan de lijn

U kent dit fenomeen ongetwijfeld: net wanneer u aan tafel gaat, krijgt u een oproep in de hoop u iets te verkopen.

Verkoop per telefoon

Een energieleverancier heeft een speciaal aanbod voor u uitgewerkt, een nieuwe meubelwinkel gaat in uw buurt open en u bent dit weekend uitgenodigd, ... voorbeelden bij de vleet.

Deze telefoonoproepen - al kunnen ze soms interessant zijn - kunnen snel als invasief ervaren worden. Vindt u deze oproepen ergerlijk, dan kunt u het aantal beperken door u in te schrijven op de website "Bel me niet meer": www.dncm.be.

Oplichting per telefoon

Naast de eerlijke verkopers, zijn er helaas ook pogingen om u op te lichten. De verkoper stelt u heel snel een verleidelijk aanbod voor, vaak te mooi om waar te zijn.

U vraagt een gratis staal aan of een catalogus, maar enkele dagen later ontvangt u enkel een gepeperde factuur en dreigbrieven.

Wees op uw hoede voor deze praktijken die het op uw geld gemunt hebben... Ook als u betaalt, is er nog geen zekerheid dat u de beloofde waren/diensten ontvangt.

De Federale Overheidsdienst Economie informeert u over uw bescherming als verbruiker en over de bestaande oplichtingsmethoden (telefoon, internet, ...).

Wij raden u aan het thema "Consumentenbescherming" door te nemen op hun website: www.economie.fgov.be.